Borgmestrene i Tårnby, Rødovre, Gentofte, Hvidovre og Herlev var i forvejen rasende over Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabells, Enhl., forslag om, at København skal være én stor parkeringszone.
De frygter pendlere, der smider deres biler på gader og stræder overalt i omegnskommunerne og derefter hopper på bussen ind ind til centrum. Og store områder med parkeringspladser, der så ligger øde hen om aftenen, når pendleren er taget hjem igen.
Men i dag foreslog teknik- og miljøborgmester Morten Kabell så, at omegnskommunerne selv kan bruge samme værktøj og dermed få pendlere til at tage toget fra kommuner længere væk fra:
- Parkeringsværktøjet er jo ikke kun forbeholdt København. Så det kan de bare tage i brug, Det står Herlev, Rødovre og alle de andre kommuner frit for, siger Morten Kabell i dag til TV 2 Lorry.
Det er rystende. Jeg syntes Morten Kabell i stigende grad begynder at opføre sig som centralist, som en romersk kejser. Jeg syntes han skal blande sig uden om, hvad vi gør i Herlev.
Den udtalelse får borgmestrene helt op i det røde felt:
- Det er rystende. Jeg syntes Morten Kabell i stigende grad begynder at opføre sig som centralist, som en romersk kejser. Jeg syntes Morten Kabell skal blande sig uden om hvad vi gør i Herlev. Det er ikke hans ansvar. Han har ansvar for hvad der sker i København, siger Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), i dag til TV 2 Lorry.
- Det er at skubbe problemet ligesom man i sin tid gjorde med hashhandlen på Christiania. Man lukkede Pusher Street og så rykkede hashen bare længere ud i omegnen af København. Det er ikke en løsning, siger Rødovres borgmester Erik Nielsen om Kabells nye ide med betalingszoner i omegnskommunerne.
Et udtryk for egoisme og herremandsmentalitet
Gentofte, Rødovre, Tårnby og Herlev er alle imod dagens forslag fra Morten Kabell. Og det oprindelige forslag fra for fjorten dage siden, om at samarbejde om en Park and Ride-løsning, fik også voldsom kritik.
Hans Toft mente dengang at formålet med forslaget er, at København vil trække udvikling, jobs og dermed indtægter ind i til København og så lade omegnen løse problemerne:
- Han vil lave Gentofte om til et stort parkeringshus. Det står vi ikke model til, sagde Hans Toft, borgmester i Gentofte, (Kons.).
Hans Toft vil have lavet en redegørelse, der viser at København eksporterer miljøproblemerne ud til omegnskommunerne, hvis de laver parkeringszone i hele Københavns kommune. For simpelthen at få stoppet ideen.
Kritikken preller af
- Det er måske fordi de kan se at de nu mister deres privillegier, hvor de i årtier har kunnet køre ind til København og forurene med deres biler. Måske er det på tide at de netop mister de privilegier nu, siger Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell, Enhl., i dag til TV 2 Lorry.
Det er lige som med hashen på Christiania. Man lukkede hashmarkedet der, men skubbede bare problemet længere ud. Det er ikke måden at løse et problem som det her på, siger Erik Nielsen, Soc.dem., borgmester i Rødovre, i dag.
- Københavnerne skal droppe at tale om metro til Malmø. Lad os tale om metro ud i forstæderne og om letbanen. Det er den slags kollektive løsninger, der skal til, siger han. - Og det håber jeg København vil være med til, siger Erik Nielsen.
Morten Kabell er helt enig med Rødovres borgmester, Erik Nielsen, men siger:
- Man løser altså ikke Hovedstadens problemer alene ved at samarbejde om 5S og lave metro ud i forstæderne. Man er nødt til at indføre nogle restriktioner, der får pendlerne til at tage cyklen. Det viser al moderne trafikforskning, at det er sådan man gør. Men samarbejde, det vil jeg til en hver tid, siger Morten Kabell i dag til os på en telefon fra Hamborg.
Omegnskommunerne står dog sammen om at afvise forslaget om betaling for parkering i deres kommuner. København må gribe i egen barm, mener de:
- Han må se at komme ud af busken og få løst sine egne problemer og så arbejde sammen om kollektiv trafik med os, siger Herlevs borgmester, Thomas Gyldal Petersen, (S).